Jenga robot: groep 2 – Martin Maus – Youssef Amammar

Martin Maus
Youssef Amammar

ba2, industriële wetenschappen
2014-2015
Vrije Universiteit Brussel

DSC_6071   DSC_6054  

Video jengarobot:

Beschrijving Opdracht:

Het doel van de opdracht was om een robot te ontwerpen die Jenga kon spelen. De regels voor de Jengarobot zijn de volgende:

1. De finale robot kan de opdracht (zie A1) uitvoeren zonder dat iemand de robot moet aanraken. (lees: tussenin repareren of verplaatsen/helpen)

2. De maximum afmetingen van de jengaspeler in startpositie is 300mm breed x 300mm lang x 600mm hoog. De robot mag onderdelen uitvouwen tot een grotere omvang bij het doen van een zet

3. De machine mag over/boven/rond de Jenga-toren komen, maar moet na de zet de toren vrijmaken en zich terugtrekken/-vouwen/-verplaatsen tot na de startlijn

4. De machine mag slechts één blok tegelijk aanraken,as per jenga regels

5. De machine mag ‘voelen’ of een blok los ligt en dan van idee veranderen en een ander blok proberen.

6. De machine moet elke zet kunnen uitvoeren binnen een tijdsspanne van maximum 3 minuten. Begin van de zet is het overschrijden van de startlijn. Einde van de zet is als de blok in correcte positie op de toren ligt.

7. De jenga-toren staat op een niet-gemotoriseerde ronddraaiende schijf, diameter 140mm. Je mag van deze schijf gebruik maken, maar alleen op een manier dat je je tegenspeler niet hindert. Deze schijf wordt voorzien van een getande rand (module 1) om een goede grip mogelijk te maken

8. Als de toren valt terwijl jij eraan draait, telt dit ook als jouw fout

9. Als je de schijf gebruikt, is het niet toegelaten om de toren schuin achter te laten voor de tegenspeler.

10. De kopse kanten van de Jenga-blokken mogen/zullen zwart geschilderd worden om detectie met reflectance sensoren mogelijk te maken.

11. De machine dient bestuurd te worden met een custom afstandsbediening/controller/interface.

12. Never build a machine without a kill switch.

13. De finale robot bevat geen breadboard en geen DUCT-tape, hoewel we het gebruik van beiden in het ontwerpproces sterk aanraden.

Bill of materials:

Motoren:

- 1 steppermotor (Nema 14) + zelfgemaakte stepperdriver (zie schema stepperdriver)

- 2 dc-motoren

- 1 Servomotor

Elektronica:

- 1 arduino Uno

- 1 12V to 5V converter

- 2 potentiometers

- 2 schakelaars

- 2 pushbuttons

- 1 kill switch

Andere materialen:

- mdf 3mm plaat

- ABS/PLA voor 3D printer

- metalen staven: Ø8mm en Ø10mm

- bouten en moeren

- 1 LiPo batterij

- 2 timing belts * Ø*

- 2 wielen * Ø*

-2 wielen * Ø*

- lagers

- tegengewicht

CAD plannen:

 CAD delen  

DXF- en STL-files:

 DXF – STL

Schema stepperdriver:   stepperdriver



Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.